چگونه بهترین تغییر را برای یک کسبوکار انتخاب کنیم؟
نوآوری و ریبرندینگ هر دو نشاندهنده تغییر هستند، اما بهطور قابل توجهیبا یکدیگر متفاوتاند. تغییر در یک کسبوکار اجتنابناپذیر است و نبود آن نشاندهنده رکودکسبوکار است. با اینکه یک سازمان زنده باید تکامل یابد، اما هر نوعتغییری هم ایدهآل نیست. دو نوع متداول تکامل کسبوکار، نوآوری و ریبرندینگ هستند. قبل از تصمیمگیری در مورد مسیری
نوآوری و ریبرندینگ هر دو نشاندهنده تغییر هستند، اما بهطور قابل توجهیبا یکدیگر متفاوتاند.
تغییر در یک کسبوکار اجتنابناپذیر است و نبود آن نشاندهنده رکودکسبوکار است. با اینکه یک سازمان زنده باید تکامل یابد، اما هر نوعتغییری هم ایدهآل نیست. دو نوع متداول تکامل کسبوکار، نوآوری و ریبرندینگ هستند. قبل از تصمیمگیری در مورد مسیری برای برند خود، درک اینکه هر کدام از اینها چه معنایی دارد، مهم است.
نوآوری
به گفته مریام وبستر، نوآوری «یک ایده، روش یا وسیله جدید یامعرفی هر چیز جدید است».
نوآوری تفکری برای خلق ارزش با زنده کردن ایدههای جدید است. معرفیموبایل و تبلت نمونههای خوبی از نوآوری در کار هستند. موارد دیگرعبارتند از:
نوآوری همچنین فرآیندی است که در پس آن اتفاقی به وقوع میپیوندد. بهعنوان مثال، بدون کوچکسازی ریزتراشهها، تولید موبایل و تبلتامکانپذیر نبود. همین امر در مورد فناوری صفحه نمایش لمسی و بسیاری از فرآیندها و محصولات دیگر هم صدق می کند.
ریبرندینگ
در مقابل، ریبرندینگ به عنوان «تغییر یا بهروز رسانی برند(یک محصول، خدمات و غیره) تعریف میشود.»
ریبرندینگ تعهدی برای تغییر است که میتواند قابل توجه یا جزئی باشد. بهعنوان مثال، زمانی که کیا لوگوی خود را در سال ۲۰۲۱ تغییر داد، بسیاری تصور میکردند که این تلاشی برای ریبرندینگ بوده است. اما، تکامل بصری لوگو فقط بخش کوچکی از ریبرندیگ کیا بود و بر اساس بیانیه مطبوعاتی کیا که در آن زمان منتشر شد، این تغییر نشاندهنده تحول جسورانه و هدف کاملاً جدید این خودروساز بود. یا زمانی که گروه وطنزرین در سال ۱۳۹۹ نام خود را از گروه صنعتی پلیمر بوشهر به گروه صنعتی وطنزرین مروارید آسیا تغییر داد، این تغییر فقط در مورد اسم گروه نبود و با توجه به تغییر ماهیت کسبوکار، بیانیه چشمانداز این گروه نیز تغییر کرد.
قبل از ریبرندینگ چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟
ایجاد هویت برند جدید یا به روز شده، اغلب به بودجه و جدول زمانیمناسب نیاز دارد. در بیشتر موارد، ریبرندینگ ممکن است با توجه به شرایط بین ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد. تلاش برای عجله در فرآیند معمولاًنتیجه معکوس نیز دارد. قبل از انجام ریبرندینگ بهتر است یک ممیزیروی برند انجام دهید. این کار کمک میکند فعالیتهای ممکن ارزیابی شوند، شکافها مشخص شوند و ….
مانند نوآوری، قبل از انجام ریبرندینگ، تحقیقات لازم است. این اطلاعات باید مشخص شود؛
انجام تحقیقات کمک میکند فرصتهای رشد آینده و منابع و قابلیتهایلازم برای سرمایهگذاری روی آنها شناسایی شوند. علاوه بر تحقیق، بایدمزیت رقابتی شناسایی و یا ایجاد شود. بدون آن، تلاش برای تغییر برند بیهوده خواهد بود. بهعنوان مثال برند پنبهریز یکی از برندهای زیرمجموعه گروه وطنزرین، با شناخت و درک عمیقی که از مشتریان خود در طول سالها فعالیت بهدست آورده و همچنین با انجام تحقیقات گسترده به خوبی توانست نیاز حال حاضر مشتریان و اینکه این نیازها به چه سمتی نغییر میکند را درک کند و در سال ۱۳۹۹، این برند ریبرندینگ خود را اعلام کرد.
چه زمانی یک برند نیاز به ریبرندینگ دارد؟
ریبرندینگ مستلزم تعهد به زمان، منابع مالی و تلاش است.
دلایل زیادی برای در نظر گرفتن ریبرندینگ وجود دارد و تصمیمات خلاقانه بر موقعیت برند، خلاقیت برند و هویت بصری برند تأثیر میگذارد. در ادامه به برخی از رایجترین دلایل ریبرندینگ اشاره خواهیم کرد؛
چالشهای مرتبط با ریبرندینگ بسته به اینکه ریبرندیگ به کدام یک از دلایلذکرشده در بالا انجام شده باشد، متفاوت خواهد بود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0