تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 19:48
کد خبر : 33779

مدیر عامل شستا مطرح کرد:افزایش سرمایه‌گذاری و سودآوری شستا در سال جاری

مدیر عامل شستا اعلام کرد که تحقق درآمدهای عملیاتی شستا در سال گذشته ۲۷۹ همت بوده و برای سال جاری ۵۷۰ همت هدف‌گذاری شده است. همچنین، سود شستا در سال گذشته ۵۳ همت بوده و برای سال جاری به بیش از ۲۰۰ همت هدف‌گذاری شده است. عارف نوروزی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) در

افزایش سرمایه‌گذاری و سودآوری شستا در سال جاری

مدیر عامل شستا اعلام کرد که تحقق درآمدهای عملیاتی شستا در سال گذشته ۲۷۹ همت بوده و برای سال جاری ۵۷۰ همت هدف‌گذاری شده است. همچنین، سود شستا در سال گذشته ۵۳ همت بوده و برای سال جاری به بیش از ۲۰۰ همت هدف‌گذاری شده است.

عارف نوروزی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) در نشست خبری اعلام کرد که پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس، یکی از بزرگترین دستاوردهای شستا است. این شرکت که یکی از بزرگترین دارایی‌های کشور محسوب می‌شود، وارد بازار سرمایه و بورس شده و این اتفاق مهمی برای بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود.
وی افزود که با توجه به اتفاقات اخیر منطقه، کاهش ارزش سهام در بورس مشاهده می‌شود. شرکت شستا که بیش از ۱۰ درصد بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص داده است، تحت تأثیر این اتفاقات، قیمت سهامش بسیار کمتر از ارزش ذاتی آن شده و ارزش دلاری شستا در بازار سرمایه به یک سوم ارزش واقعی و ذاتی آن رسیده است.
مدیر عامل شستا خاطر نشان کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان، امروز زمان خرید سهام است نه فروش آن و با برطرف شدن مسائل، بازار باز خواهد گشت. نوروزی همچنین تأکید کرد که سهامداران شستا و هلدینگ‌های چهارده‌گانه آن باید در شرایط فعلی مراقب سرمایه‌های خود باشند تا متحمل ضرر نشوند.
وی در رابطه با شرکت نفت ستاره خلیج فارس توضیح داد که این مجموعه در سال ۱۳۸۵ تأسیس شده و در حال حاضر ۴۹ درصد سهام آن مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی شستا، ۳۴.۵ درصد مربوط به مجموعه بازنشستگی نفت و ۱۷.۵ درصد مربوط به دولت است. این شرکت که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است، ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کند و سالانه بیش از ۱۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی برای کشور دارد.
نوروزی به عملکرد شستا در سال گذشته اشاره کرد و گفت که تحقق درآمدهای عملیاتی شستا در سال گذشته ۲۷۹ همت بوده و برای سال جاری ۵۷۰ همت هدف‌گذاری شده است. همچنین، سود شستا در سال گذشته ۵۳ همت بوده و برای سال جاری به بیش از ۲۰۰ همت هدف‌گذاری شده است. درآمد ارزی شستا در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۸ میلیارد دلار بوده و برای امسال به ۲.۸ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.
مدیر عامل شستا افزود که شستا در سال گذشته سهم چهار درصدی از درآمدهای ارزی کشور داشته و برای سال جاری در تلاش است که این سهم به شش درصد برسد. همچنین، سال گذشته ۴۰ همت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها صورت گرفته که برای امسال با ۲۷۵ درصد رشد به ۱۵۰ همت افزایش هدف‌گذاری شده و مقرر است تا نیمه سال بیش از ۶۰ درصد برنامه تحقق پیدا کند.
نوروزی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری شستا در طرح‌ها گفت که از ابتدای سال جاری تا امروز بیش از ۲۶ همت از پروژه‌های سال جاری به بهره‌برداری رسیده است. وی اظهار کرد که در سال جاری ۵۰ درصد افزایش سرمایه در شرکت‌های بورسی شستا صورت گرفته است. میزان افزایش سرمایه در شرکت‌های شستا ۲۸.۵ همت بوده که برای امسال ۶۳.۵ همت هدف‌گذاری شده است.
مدیر عامل شستا افزود که سال گذشته ۶۹ پروژه در شستا با حجم ۱۱۴ همت محقق شده و برای سال جاری به ۱۴۰ طرح با حجم نقدینگی ۱۹۰ همت سرمایه‌گذاری هدف‌گذاری شده که ۴۰ درصد آن تا امروز تحقق یافته است.

نوروزی با اشاره به موضوع و بحث عدم شفافیت در رابطه با شستا گفت: از مجموع ۲۷۶ شرکت زیرمجموعه شستا، ۱۸۴ شرکت مدیریتی و ۹۲ شرکت غیر مدیریتی است که مدیریت ۱۸۴ شرکت مدیریتی در دست شستا است و ۷۶ شرکت آن بورسی هستند و تمام اطلاعات آنها در بورس وجود دارد. علاوه بر این دیگر شرکت‌های غیر بورسی زیر مجموعه بروسی‌ها هستند که متعاقب آن تمام اطلاعات و ریز جزئیات آنها در سامانه بورس وجود دارد. با این حال گزارش ۹۷ درصد از ۱۸۴ شرکت از نظر بازرسی و حسابرسی مقبول شده است.

وی در پایان به سود خالص شرکت‌های بورسی زیرمجموعه شستا اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شستا ۲۷ درصد حاشیه سود خالص داشته که برای امسال به ۳۴ برنامه‌ریزی شده است. همچنین حاشیه سود خالص شرکت های بوریی شستا از ۳۰ درصد در سال گذشته به ۳۷ درصد برای سال جاری برنامه ریزی و بازده حقوق صاحبان سهام را از ۱۲ درصد در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ درصد افزایش هدف‌گذاری شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.